fru mamma fotograf

Halvvägs!

Publicerad 2013-11-18 22:01:10 i Livet, Livet som mamma,

Idag påbörjar jag alltså v.20 i graviditeten, halvvägs. Heeelt galet! Tiden har gått fort, fast sakta på samma gång på ngt sätt... 

Barnet
Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet är fortfarande mycket litet men växer snabbt och är nu halvvägsNu följer en kritisk fas i utvecklingen av sinnesorganen - hörsel, syn, känsel, smak och luktÄntligen kan barnet höra och känna igen din röst. De olika sinnesorganens nervceller utvecklas nu i sina specifika delar av hjärnan. Nybildande av nervceller har trappats ned något, och koncentreras istället till utveckling av komplicerade förbindelser mellan nervceller som krävs för funktioner som minne och tänkande. Bär du på en flicka finns det redan omkring två miljoner ägganlag i äggstockarna. Barnet kan nu njuta av att sträcka ordentligt på armar och ben, eftersom nervsystem och muskler har utvecklats tillräckligt för att det ska vara möjligt. 

Jag
Mitt humör går i vågor vill jag lova, STORA vågor. Mycket känslor och mycket tårar. Men det får vara så! Mycket på jobbet och jag frågar mig ofta vad jag gav mig in på när jag tackade ja till tjänsten. Samtidigt lär jag mig mycket nytt hela tiden och bara det är ju roligt! 
Magen växer i rekordfart, tror dock inte det är ngn stor bebis där inne utan bara att jag växer snabbare för att kroppen är "med på noterna" och för att jag tyvärr ätit och tränat otroligt dåligt de här första 20 veckorna av graviditeten. Nu har jag iaf möjlighet att göra andra hälften bättre! 
Trött är jag oxå, heeeela tiden! 8h sömn är verkligen minimum och oftast är jag klubbad som en säl ändå när jag vaknar så nu är det dags att sova... 

Kommentarer

Postat av: Emma i Finspång.. fast Örebro

Publicerad 2013-11-19 15:40:42

Vad roligt att höra hur det är med dig och bebisen! Hoppas allt fortsättningsvis går bra och att du kan njuta av färre tårar och mer energi under nästa halva av graviditeten ;) :)
lycka till!
Kram Emma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;