fru mamma fotograf

Rabarbersaft

Publicerad 2012-05-18 00:05:32 i Husliv,

Igår passade jag på att skörda lite rabarber. 2kg gjorde jag saft på och ca 2,5kg fryste jag in - perfekt att ta fram när man vill göra mer saft, lite paj eller kanske koka kräm?! Tack mamma för tipset!

Jag använde detta recept nedan men nästa gång tar jag nog ett med citron i, eller som en annan tipsade om - en uns stjärnanis i!

1 kg rabarber
5 dl vatten
ca 5 dl socker
1 krm natriumbensoat

Skölj och skär rabarbern i centimeterstora bitar (de behöver inte skalas). Koka dem tillsammans med vattnet under lock tills de mosats sönder. Häll blandningen i en silduk, eller oöm bakhandduk och vrid ur saften i en bunke. Det ska bli ungefär en liter saft. Koka upp saften och ta den sedan från plattan. Rör i sockret tills det löser sig. Det ska vara 5 dl socker till en liter saft, så om det blir mindre saft än så får man helt enkelt minska lite på sockret också. Koka upp igen och ta från plattan. Rör först ut natriumbensoatet i en matsked av saften och rör sedan ner den i resten av saften. Häll på fina glasflaskor eller burkar. Saften går också bra att frysa.

Idag har vi fixat och donat i trädgården, sovit eftermiddagslur med Vera (bara jag iofs för älsklingen va ute och klippte gräset) och städat för imorrn får vi gäster! Då kommer min familj :) På lördag är det dop och treårskalas men imorrn är det middag här som gäller!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;