fru mamma fotograf

Matfusket...

Publicerad 2010-09-10 14:22:15 i Funderingar,






Egentligen är det både konstigt och okonstigt hur mycket skit man stoppar i sig. Alla vet ju att rökning är farligt, och att om man äter för mycket, eller för lite så kan man drabbas av ganska omfattande komplikationer.
Men däremot var jag faktiskt väldigt ovetande om allt "snusk" som finns i vanlig mat. Och oxå väldigt ovetande om vad som inte finns i maten som jag stoppar i mig, som jag faktiskt trodde fanns där i.

Jo. Jag har precis läst den. "Den hemlige kocken" där nyhetsjournalisten Mats-Eric Nilsson belyser, förklarar och granskar våra livsmedel och producenter. T.ex. antog jag att om jag köper rökt skinka, så är den rökt. Men tydligen behöver det inte vara så. Det kan t.ex. bara vara tillsatt rökaromer så att den smakar som om den vore rökt... Bröd ska vi inte ens prata om... shit. Jag som trodde jag köpte bröd i affären. Titta på innehållsförteckningen så ska du se att du inte köper bröd, ibland är innehållsförteckningen så lång så man knappt orkar läsa. I vanligt enkelt bröd ingår dock bara: mjöl, vatten, salt och surdeg eller jäst.  Plus att det brödet jag bakar hemma är dubbelt så gott :)

Man ser verkligen mat på ett annat sätt när man läst boken. Och det får konsekvenser...
I tisdags när jag var och storhandlade tog det t.ex. 2 timmar istället för ca 1-1½ som det brukar ta. Vet inte hur länge jag stod och försökte hitta en bra skinka, men alla innehåller något E-nummer och annan skit. Så det fick va. Hittade dock en ost till slut som inte innehåller något E-nummer eller konserveringsmedel, från Milko. Så lite pålägg har vi iaf hemma :)

Har ni inte läst den - gör det! själv måste jag köpa de två andra böckerna oxå :)

På onsdag om två veckor ska jag och några till på föreläsning av just Mats-Eric, ska bli sjukt spännande!


Gå gärna in på hemsidan äkta vara (som nästa bok heter) och läs mer.






Nu är det städning som står på schemat. Ikväll åker vi ut till Johan och Madde och bjuder på mat - Enchiladas :)

Kommentarer

Postat av: irya

Publicerad 2010-09-13 18:50:35

hejhej,allt bra? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;