fru mamma fotograf

Vecka 29!

Publicerad 2011-03-24 20:45:57 i Lillnorpan,



Då var vi inne i vecka 29 :) Betyder att bebis är beräknad om 11 veckor. Men det skulle ju lika väl kunna bli om 9, eller varför inte 13 veckor? Det är så STORT! Kanske inte hela grejen med att bli mamma men att en människa växer i mig! En liten del av mig och en liten del av Björn och en rejäl handpåläggning av Gud :) En liten unik varelse som har varit älskad från först stund!


Vad händer då under vecka 29?
Lillnorpan:
Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.

Mamman:
Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.


JAG:
Lillnorpan känner vi varje dag, och SER! Magen putar ut på alla möjliga hålla ibland :) Var hos barnmorskan förra fredagen och gjorde glucosbelastning, vägde mig, lyssna på hjärtljuden osv...  och så berättade hon hur Lillnorpan låg. Huvudet precis ovanför navlen, ryggen och rumpan ner på höger sida som en liten halvmåne... Känns helt surrealistiskt att jag faktiskt kan stryka vårt barn redan nu över huvudet!
Känner ju att jag blir mer och mer otymplig, mest när jag ska knyta skorna och ta mig ur sängen på mornarna, annars är det inte mycket som hindrar mig! Haft lite ont i ljumskarna senaste veckan oxå men det tror jag mest beror på att jag suttit så mycket, t.ex 5h på ett tåg igår....




Kommentarer

Postat av: Louise

Publicerad 2011-03-24 22:40:57

Åhh, du är så otroligt vacker! Hoppas vi ses nästa vecka gumman, miljoner kramar

Postat av: Anneli Österström

Publicerad 2011-03-25 11:00:16

Fina fina du! Vilken underbar mage du har! Du strålar! Det är så vackert att vara gravid! Helt fantastiskt att man kan skapa ett helt nytt liv.

Kram Anneli

Postat av: Pernilla

Publicerad 2011-03-25 11:07:30

Va vacker du är Elin! Fin mage och du är INTE stor! Du är precis lagom, för dig och för ditt lilla liv som växer! Alla är vi olika<3 Kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;