fru mamma fotograf

Magont

Publicerad 2011-08-01 14:46:41 i Livet med Vera,




Senaste veckan har Vera haft ont i magen. Det första värsta "knipet" hon hade var förra fredagen och nu har det varit lite till och från hela veckan som varit. Tänkte börja med miniform först men sen förstod jag det som att man måste ha dem i kylskåp och när man ska ge 10 droppar innan varje måltid blir det lite väl tufft att springa dit och hämta innan hon får börja äta...  Så då började vi med Semper istället, där är det 5 droppar/dag. Vet iofs inte om de har hjälpt något avsevärt men vi fortsätter och hoppas på det bästa :)

Nu i helgen har hon oxå haft riktigt ont, helt annat skrik och man ser att hon verkligen försöker klämma fram något... Usch! det är inte alls kul att se! I lördags var vi på IKEA och hon verkade ok på förmiddagen och sov i bilen på väg dit men sen tror jag att hela besöket bestod av skrik, amning och bärande. Var inte riktigt så jag hade föreställt mig det hela... ville ju kika lite till huset men det får bli ngn annan dag.
Det värsta är dock att jag kände mig så urusel som mamma. Vera bara skrek, jag hade precis matat henne i en timme i cafeterian, så det var inte hunger men ändå känns det som om alla tänker "varför matar du inte ditt barn". Kanske ska beställa en lite body med trycket "idag har jag ont i magen" på.

Vera brukar äta ganska länge tycker jag, men lite uppdelat (hon somnar, vaknar och äter lite till, somnar etc) så det kan vara att hon inte får i sig tillräckligt utav den feta mjölken och alltså bara dricker förmjölken (tunnare).


"Detta tenderar att leda till att ditt barn ammar oftare än han eller hon skulle gjort med bättre amningsteknik och matsmältningssystemet kan få svårt att bryta ner den ökade mängden laktos (mjölksocker).

Om bebisen inte kan bryta ner den större mängden laktos ordentligt, kommer det att bildas mer gas och vatten än vanligt i tarmen. Detta kan ge krampaktiga smärtor och tunnare, grön (ofta explosiv) avföring."
(babycenter.com)

Så istället för Veras små "slurkar" som hon tar då och då har jag börjat försöka få henne att äta längre sammanhängande och på en sida. Hoppas att det ger resultat!

Kommentarer

Postat av: Matilda

Publicerad 2011-08-01 21:25:31

Åhh jag får flashbacks till Ottos första IKEA-tripp xdå han skrek av magont oavbrutet från det vi gick in tills vi parkerade hemma. Ja man känner sig som en otillräcklig förälder men det är ni inte!!! Är det något du tror du äter, gasframkallande (lök, kål inkl broccoli, stark mat etc. Om hen verkar ha svårt att få ut ina gaser finns ngt som kallas Windy (fisventil) ljuvlig hjälp som vi använde till Otto. Magmassage läste jag att du provat, fortsätt med det. Prova att utesluta mjölkprotein HELT i 2 veckor om inget hjälper och se om det blir bättre. Om inget av detta hjälper och det fortsätter be om remiss för akupunktur. Ottos kolik slutade efter 3 behandlingar, helt otroligt!!! Behöver du magont råd eller bara vill prata så hör av dig, vi har testat det mesta under 2½ år och jobbar med det fortfarande :)

Och glöm INTE att Ni är världens bästa föräldrar för Vera!!!!

Kram

Stor kram!!!

Postat av: BettanL

Publicerad 2011-08-02 09:53:47

När vi hade minifom hade jag dem bara i kylskåpet över natten. de klarar sig bra ute oxå! Så hjälper inte magdropparna så pröva!

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-08-02 19:15:40

Hej! Roligt att läsa din blogg. Men Semper magdroppar ska också vara i kylen!? Kram Anneli

Postat av: Emma

Publicerad 2011-08-08 17:56:49

Miniform kan du ha utanför kylskåpet om du använder upp det innan 3 v (el om de va mån?) Jack fick väldigt många droppar miniform för att må bra. Semperdropparna fick han konstigt nog ännu ondare i magen av :( troligen blev det för mkt goda bakterier. Alla barn reagerar ju olika på det där. Men semperdropparna ska precis som någon tidigare skrev stå i kylskåpet.



O du magontet går över o då kommer en helt annan glad liten bebis... :)



Kraaaam

Postat av: ELiN

Publicerad 2011-08-09 10:07:53

Attans det där med att minform klarar sig utanför kylskåpet i 3 veckor. Vi köpte dem i mitten på juli, öppnade och gav typ en gång, sen bytte vi till Semper, så flaskan har ju varit öppen i över tre veckor nu... då kanske man inte kan ha den utanför kylskåpet?



Har Semper i kylskåpet oxå (som ni skrev) men den flaskan behöver jag ju bara hämta 1 gång/dag så då gör det inget :)



Tusen TACK för allt peppande och tips och råd, det gör en nybliven mamma glad :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;