fru mamma fotograf

Till Emma

Publicerad 2009-01-05 08:34:48 i ,

Det finns ingen jag vet som älskar
saffran så mycket som min norrlandsvän
Emma gör så här kommer ett litet recept
som jag tror hon skulle gilla...
Svärmor Pia bjöd på detta när vi va hemma
i jul och den kommer bli en klassiker!


Saffransapelsiner 4 portioner

4 saftiga och söta apelsiner
Kryddlag:
2 dl vatten
2 dl socker
2-3 stjärnanis
1 liten kanelstång
0,5 g saffran = ett kuvert/påse
4 hela kryddnejlikor

ca 2dl vispgrädde till serveringenen, eller vaniljglass

1. Börja med att med en vass kniv skära eller
 "tälja" av allt skal, också det vita innerskalet ska bort.
2. Skär ut apelsinfiléer med en vass kniv. Lägg dem
i en skål.
3. Koka vatten och socker till lagen i en liten kastrull.
Låt det bubbelkoka i ett par minuter utan lock och
lägg sedan i kryddorna. Småkoka lagen i ca 5 min
utan lock.
4. Låt den svalna något och häll den sedan över
apelsinklyftorna. Låt dra i minst 1 timme före
serveringen. Servera med lättvispad grädde eller glass.


Receptet är hämtat från Lantliv

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2009-01-06 08:58:06

åå, jag måste testa!Vad gulligt av dig!

Hoppas det går bra med eran nya lägenhet:) Visst var den i gamlestan?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;