fru mamma fotograf

Outside the box

Publicerad 2009-12-10 14:55:04 i Funderingar,

Sitter här och ska svara en missnöjd kund...
Ibland får jag verkligen lust att bara säga
rakt upp och ner "OCH?!". För ganska ofta så
är det inte direkt "arbetarens" fel, men vi ska
ju gå efter det gamla mottot "kunden har alltid
rätt"
... Men har de det? Rätt till ett bra bemötande
men de har inte alltid rätt i sin sak. Sen jag va
16år har jag bara arbetat med service och genom åren fått
 höra ganska mycket klagomål, inte bara personligen
(då skulle jag nog inte fått jobba mer med
service ;)  ), utan gällande annat.
En gång blev en kund upprörd över ett presentkort
hans fru hade köpt till honom(presentkort kan
ju inte växlas in till kontanter). Han hävdade att
de inte hade råd, hon hade inte frågat honom
om lov och skulle jag inte ge honom kontanter så
skulle han skilja sig från sin fru.
 Kul äktenskap....
                  Har egentligen hur många historier
som helst, kanske ska skriva en bok? 
Men hur som helst så ligger
det ofta något annat bakom
kundens reaktion.
Det är egentligen inte själva presentkortet i sig
som är ett problem, eller att tröjan är slut, eller att det är lång kö.
 Däremot kanske det är den 5.e negativa grejen
som händer just den
dagen och det slår helt enkelt slint!

Vet ni vad? Det härligaste som finns är att vända en
sådan kund och göra henne eller honom supernöjd
när de går därifrån - sånt får jag kickar av :)
Hur man gör det? Man ställer sig "outside the box",
inte ta saker personligt, lyssna och framförallt - kommer
fram till en bra lösning för kunden (plus att man ler och
ser trevlig ut hela tiden...) För kunden har faktiskt inte
alltid rätt i sin sak - bara rätt till bra bemötande :)


Nu ska jag ta och skriva det där svaret - piece of cake ;)



Vad är dina erfarenheter av service?

Vi kan ju samla historierna här:)




Kommentarer

Postat av: miriam

Publicerad 2009-12-11 11:31:39

vi har nog ganska bra äktenskap trots allt, haha!

Tänk om P tänkte så "ja skiljer mig för hon handlar så mkt) Galet alltså...haha är nog ganska lyckligt lottad endå. Tack för hjälpen igår:) Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

elins

FOTOGRAFERA - fru - choklad - MAMMA - TRÄNA - VERA - villaliv - bakning - RECEPT - inredning -MYSA

var bloggId= '4fe16bf6ddf2b35399496e82'; var is_pro = false;